18 de juliol de 2008

Comunicat censurat


Una de les funcions bàsiques de qualsevol organització, ja sigui ONG, un partit polític, una Associació de Veïns…., és poder incidir mediàticament i poder donar la seva opinió sobre determinats temes. A vegades aquest fet, però, resulta impossible.

Els mitjans de comunicació, com no podria ser d’altra manera, tenen absoluta llibertat per poder decidir què publiquen i què no, ara bé aquesta llibertat no pot anar en contra del dret dels ciutadans a ser informats, és aquí on entren en contradicció diversos punts. Per una banda les indicacions del grup editorial, per altra les pressions de certs partits polítics, la voluntat del periodista de publicar-ho i per últim el dret a la informació lliure i veraç.

Per què he dit tot això? Doncs perquè últimament al Penedès s’han aprovat diversos plans urbanístics absolutament desorbitats i que van en contra del què hauria de ser una planificació decent i més tenint en compte les característiques especifiques del territori. Davant d’aquest procés, les JERC Penedès (Alt, Baix i Garraf) van fer públic un comunicat denunciant tal actuació, la sorpresa però ha vingut al comprovar que en certa premsa comarcal no s’ha publicat el comunicat.
Per tant, avui publico el comunicat de les JERC en contra dels projectes de logística que estan proliferant en el que serà la Vegueria Penedès.


"Les tres Federacions Comarcals de les JERC del Garraf, del Baix Penedès i de l’Alt Penedès manifestem en aquesta carta el nostre més profund desacord amb el model econòmic basat en la logística per carretera que se’ns vol imposar al Penedès.

La logística és aquella branca de l’economia que es dedica a organitzar el tràfic de mercaderies. Avui dia aquest transport es pot efectuar només de dues maneres: o per carretera utilitzant camions, o amb el ferrocarril de mercaderies. Aquest últim sistema es basa en una xarxa de trens que utilitzen una vies pròpies i uns vagons-contenidors propis, un sistema completament separat del transport de persones. Els grans avantatges són l’estalvi energètic resultant de substituir els camions pel tren, la desmassificació de les carreteres i la rapidesa del transport. I és aquesta segona opció la que s’utilitza des de ja fa uns anys als països més avançats com ara Alemanya, Holanda, Bèlgica, etc. És a dir, al nucli econòmic europeu. També és aquesta opció la que es recolza des de l’àmbit acadèmic, en el qual destaca el famós economista Ramon Tremosa.

D’un temps ençà sembla que tant els poders fàctics com els oficials s’han posat d’acord en convertir el Penedès en una megaplataforma de ciment i naus industrials, on els ports de Tarragona i Barcelona puguin descarregar les seves mercaderies d’ultramar. Però amb aquesta planificació cometen dos grans errors: El primer és que no volen seguir l’exemple europeu. Són dels que creuen que la logística s’ha de continuar fent com en els últims 40 anys, és a dir, amb camions dispersos per la carretera. Per què els nostres lideratges econòmic i polític opten per una fórmula tant antiga? Senzillament perquè és la única que el seu poder mediocre és capaç de realitzar. Tothom sap que els diners i la competència de fer aquesta línia de ferrocarrils especial per mercaderies és en mans Madrid. Prou ho sap la Generalitat valenciana, que clama al cel demanant al govern central que construeixi aquesta via entre el País Valencià, Catalunya i Europa. El segon gran error és la localització al Penedès d’aquesta immensa plataforma logística, sobretot per l’ampli rebuig social que genera. Però com ja sabem aquesta no acostuma a ser una raó suficient per les orelles de la capital... El problema, però, és precisament de caire social. La nostra vegueria no és el que en diríem un territori buit. Haurien de tenir en compte que part de la nostra societat viu de la vinya, i que la resta gaudeix de viure en aquest ecosistema vitivinícola que ens ha envoltat tradicionalment. No volem viure al Maresme o al Baix Llobregat, sinó a un Penedès verd. I de fet, viure a prop del pop barceloní ja ha estat un preu molt alt per nosaltres, perquè hem hagut d’allotjar indústria i serveis per abastir aquesta gran metròpoli grisa. No contents amb això també ens han omplert de barris dormitoris on s’allotgen milers de persones vingudes de l’àrea metropolitana. Així doncs, ja ha desaparegut el Penedès? No! Mantenim la nostra identitat? Sens dubte encara la mantenim. Però el cop definitiu que desfermarà la nostra metropolanització és la logística, i sobretot la mala logística: La saturació de les nostres carreteres es multiplicarà per quatre. Ja es pot dir CIM o LOGIS, ja es pot fer a l’Arboç i Banyeres o a la Bisbal i Sant Jaume... que no deixarà de ser un projecte de dimensions descomunals que canviarà per sempre més el medi on vivim, de punta a punta de la nostra vegueria. A més a més cal afegir que hi ha d’altres zones de l’interior del país on sí volen aquests projectes i on la disponibilitat de terrenys és molt més gran. Perquè aquesta mania, doncs, en saturar el litoral?

No ens ve de nou la manca de diàleg dels senyors Joaquim i Manel Nadal amb la ciutadania. Aquests són els que, sense demanar-nos la opinió, ens han "informat" que a casa nostra hi posaran una enorme zona franca que és més de quatre vegades més gran que el CIM Vallès (186 hectàrees), que estarà connectada per una bona xarxa de carreteres per on transitaran milers de camions, i que tot plegat estarà envoltat per noves zones urbanes que absorbiran els excedents demogràfics de l’àrea metropolitana. Des de les JERC ja fa 2 anys que estem en contra d’aquest projecte des que el Penedès va presentar una moció al seu Consell Nacional i fou aprovada per la unanimitat de l’assemblea. Com en tantes altres coses, la posició de les JERC va acabar determinant la posició d’Esquerra: fa pocs mesos el seu actual president, Joan Puigcercós, celebrava a l’Arboç una roda de premsa conjunta amb la plataforma No Fem el CIM, on va demanar als germans Nadal menys exigències improvisades i més planificació sostenible. Puigcercós va afirmar que aquests projectes faraònics no tenen cabuda al Penedès, perquè tenim una economia definida i en expansió i la logística ens la destrossaria. L’Esquerra de cada comarca també ha treballat activament als consells comarcals i als ajuntaments per evitar la realització d’aquest projecte.

Però la bona feina feta fins ara per Esquerra Republicana s’ha vist enterbolida per l’actuació unilateral del més díscol dels seus militants: Josep M. Puigibet, alcalde de la Bisbal del Penedès, acaba de signar un conveni amb el Corte Inglés perquè l’empresa pugui construir el seu CIM particular al municipi ocupant més de 56 hectàrees. Tot i que és un projecte independent del CIM previst al costat, les característiques són les mateixes: el transport de les mercaderies seria també en camions per carretera, fet que multiplica altre cop la saturació que ja existeix actualment. A més a més vol anar acompanyat d’una requalificació urbanística per fer més de 820 habitatges nous. Què hi guanya l’ajuntament? Una guarderia nova i la propietat del 10% dels terrenys (que ara són del Corte Inglés), els quals serien subhastats. Des de les JERC som perfectament conscients de les dificultats financeres dels ajuntaments actuals, ja que només tenen l’IBI i poca cosa més per sobreviure, però no podem tolerar de cap manera que es resolguin amb pilotassos d’aquestes magnituds. Foren el PP i el PSOE els qui buidaren de finançament els ajuntaments en el seu moment. Si volem resoldre-ho caldrà anar a l’arrel del problema i traspassar més impostos a l’administració local, però anar requalificant cada cop més superfície indefinidament és obvi que no és sostenible.

En conclusió, tenint en compte que ara mateix hi ha sobre la taula política dos projectes de logística plantejats amb criteris obsolets i que tots dos sumats sumen la monstruosa xifra de 242 hectàrees, les tres federacions comarcals de les Joventuts d’Esquerra Republicana de Catalunya manifestem el següent: Per una banda ens mantenim ferms en la nostra lluita contra el CIM/LOGIS Penedès i participarem a la manifestació del setembre, sigui on sigui. Tenim el suport sencer de la organització que seguirà fent pressió a totes les instàncies del partit per tal d’aturar aquesta irracionalitat. Per l’altra banda instem el Sr. Puigibet a retirar completament el seu projecte de modificació parcial del POUM de la Bisbal del Penedès atenent el fet que no està fet amb criteris sostenibles, no està planificat en el sistema logístic català i no respecta els principis de les JERC ni Esquerra."
Els Portaveus de les JERC de l'Alt Penedès, del Baix Penedès i del Garraf.

4 comentaris:

Anònim ha dit...

Al final serem nosaltres que passarem d'ells.

Pere Sàbat ha dit...

Roger,

Bé, haurem d'esperar, però com sempre qui paga mana.

Salut!

JG ha dit...

Ei Pere!
El Penedès és sens dubte un dels territoris silenciats pels mitjans de comunicació catalans, degut als interessos que hi ha estratègics i que no interessa informar públicament: el LOGIS Penedès, però també els creixements urbanístics desaforats que molt bé denuncies.

Gràcies!

Pere Sàbat ha dit...

Pep,

Tens tota la raó, és per això que la nostra lluita per la Vegueria és justa i necessària.